måndag 7 juli 2008

Alliansen gräver sin egen grav

Det är spännande dagar i politikens Sverige. Vi befinner oss för närvarande i begynnelsen av Almedalsveckan och mycket kvarstår, samtidigt är det fortfarande oklart om hur detta spektakel kommer att sluta. Någonting som däremot är mycket klart, är att både Centerpartiet och Folkpartiet har skygglapparna på.

Det är en skam för folkpartiet att deras partiledare inte ens nämner årets hetaste politiska fråga (FRA-lagen) under hela sitt tal igår. Detta i ett klimat där styrelsemedlemmar från deras eget ungdomsparti väljer att lämna organisationen och byta block!

Maud Olofsson kommenterade iallafall FRA-frågan i sitt tal, någonting som hon egentligen inte hade tänkt att göra, men blev tvingad till på grund av den häftiga kritiken mot Jan Björklund igår. Efter en presskonferens idag passade hon på att gästa Aftonbladets chatt för att där citera centerbibeln för pöbeln. Själv passade jag på att ställa en fråga och inkludera ett konstaterande angående mitt förflutna i centerpartiet. Någonting som jag fortfarande, flera år senare, tvingas stå till svars för.

Meningsutbytet lät såhär:
Johannes säger: Hej Maud, på grund av FRA-frågan får jag numera skämmas inför mina vänner för mitt engagemang i centerpartiet. Hur kan ett parti som centerpartiet rösta igenom det mest antiliberala lagförslaget som lagts fram i modern tid?

Maud Olofsson säger: Vi måste klara av att få ett beslut som både säkrar skydet mot yttre hot och integriteten för den enskilde. Det finns många som kan vilja skada vår demokrati men vi måste också ha ett tydligt och bra skydd av integriteten. Det tycker jag att vi fått och vi kommer att följa den här frågan också framöver inte minst utifrån integritetssynpunkt.
Det undgår nog ingen att Maud Olofsson har övat hårt på sina papegojfraser. Svaret hon gav mig kunde jag lika gärna läst i en FAQ på centerpartiets hemsida. Tråkigt då detta förstör hela meningen med att ha en spontan "chatt".

I övrigt vill jag passa på att berömma Almedalsbloggen för deras många välskrivna och intressanta inlägg. Idag talades det om FRA-frågan som Alliansens dödsklocka:
"Jag tror att FRA är Alliansens dödsklocka. Det är nu halvtid. De skulle ha en chans att ta sig tillbaka till vinnarposition 2010, men då måste det börja lätta nu. De har haft vinnarhål. Medierna har tröttnat på sin egen bild av Alliansen som en samling plattfötter. Sverige ska ha ordförandeskapet i EU. Socialdemokraterna börjar granskas allt mer kritiskt. Men så verkar Alliansen slarva bort alltihop på en sketen underrättelsefråga."
Missa heller inte Jan Guillous krönika i Aftonbladet, som berör bland annat JK och SÄPO:s utredningar mot FRA. Elegant formulerat som vanligt:
" … det är en händelse som ser ut som en tanke att JK och Säpo gett sig på jakt efter de källor inom FRA som hjälpte Rapport att avslöja att FRA olagligen lagrat data- och teletrafik i över tio år. Det är nämligen fortfarande brottsligt att avslöja vissa myndigheters brottslighet. Så var det i DDR också."
Intressant? Andra bloggar med intressanta artiklar om FRA-lagen: Opassande, Blogge Bloggelito, Rick Falkvinge, MinaModerataKarameller, Almedalsbloggen. Läs även andra bloggares åsikter om , , , . Medielänkar rörande FRA senaste dygnet: 1 2 3 4 5 6.

Inga kommentarer: